Charakterystyka pracy księgowego

Jak wiadomo w każdej firmie bez względu na jej wielkość, obszar działania, branże czy odbiorców, musi być księgowy. Wielkość firmy ma znaczenie odnośnie sposobu rozliczania się z Urzędem Skarbowym oraz w ilości zatrudnianych księgowych, jednak każda firma musi korzystać z usług księgowego.
Niektóre firmy zatrudniają takiego pracownika, inne korzystają z usług zewnętrznych biur zajmujących się księgowością. Praca księgowego jest trudnym i odpowiedzialnym zajęciem, ponieważ zajmuje się on finansami firmy. Z definicji : osoba zajmująca się prowadzeniem ksiąg rachunkowych podmiotów gospodarczych. W praktyce: księgowy prowadzi ewidencje wydatków i przychodów firmy, odpowiada za kontakt z Urzędem Skarbowym i za rozliczenia firmy wobec niego., wypełnia oraz sprawdza poprawność comiesięcznych deklaracji składanych do Urzędu Skarbowego.
Z racji tego, iż księgowy jest ogniwem pomiędzy Urzędem Skarbowym a firmą, musi znać obowiązujące przepisy podatkowe, aby uniknąć błędu w deklaracjach i rozrachunkach firmy. Jeżeli taki błąd popełni, może to skutkować w najlepszym wypadku na korekcie zeznania podatkowego a w najgorszym dotkliwą karą finansową nałożoną przez urząd na przedsiębiorcę.