Samodzielny księgowy
W każdej firmie istnieje osoba, która zajmuje się rozrachunkami. Taki pracownik nazywany jest księgowym lub głównym księgowym. Zajmuje się on fakturowaniem, rozrachunkami, podatkami itp. Wszelkie dokumenty finansowe przechodzą przez ręce księgowego. Często w ogłoszeniach o pracy odnajdujemy stanowisko samodzielnego księgowego. Co odróżnia te dwa stanowiska? Najczęściej praca księgowego samodzielnego wiąże się z większym zakresem obowiązków. Często od samodzielnego księgowego oczekuje się certyfikaty uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Najczęściej ma też w obowiązkach prowadzenie ewidencji księgowych, dekretowanie i księgowanie dokumentów, sporządzanie deklaracji podatkowych i innych sprawozdań na potrzeby urzędy, współpraca w instytucjami zewnętrznymi ZUS,US,NBP, GUS, potwierdzanie i uzgadnianie sald z kontrahentami. Praca księgowego samodzielnego jest bardzo trudna i wymaga szerokiej wiedzy na temat rozrachunków i przepisów obowiązujących, a także dokładności i skrupulatności.